معرفی و نقد کتاب مقدمه‌ای کاربردی بر استعاره

نویسنده

  • فاطمه راکعی عضو هیأت علمی گروه زبانشناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
چکیده مقاله:

کتاب مقدمه‌ای کاربردی(Metaphor: A Practical Introduction)بر استعاره: نوشته‌ی زولتن کوچش (Zoltan Kovecses) یکی از منابعی‌ست که با هدف معرفی چند‌جانبه‌ی مفهوم استعاره نوشته شده و ویراست دوم آن در سال ۲۰۱۰ توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شده است. این کتاب با عنوان «مقدمه‌ای کاربردی بر استعاره» توسط دکتر شیرین پورابراهیم (۱۳۹۳) ترجمه شده و انتشارات «سمت» آن را به چاپ رسانده است. پژوهش حاضر با هدف معرفی و بررسی نسخه‌ی ترجمه‌شده‌ی این اثر انجام گرفته است. به این منظور، در این نوشتار ابتدا دو نسخه‌ی اصلی و ترجمه معرفی شده‌اند و ویژگی‌های شکلی و محتوایی نسخه‌ی ترجمه، با در نظر داشتن نسخه‌ی اصلی کتاب، مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از این بررسی‌ها حاکی از این است که نسخه‌ی ترجمه، در مجموع، از نظر شکلی و ساختاری، وضعیت خوبی دارد و مقایسه‌ی آن با نسخه‌ی اصلی کتاب، مشخص می‌کند که مترجم زمان زیادی را برای ارایه‌ی ترجمه‌ای خوب و روان صرف کرده و در امر ترجمه موفق بوده است. با این‌حال، برخی از نکات در مورد نسخه‌ی ترجمه‌ی کتاب قابل ذکر است، که در مقاله‌ی حاضر، نگارنده به آن‌ها پرداخته است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

معرفی و نقد کتاب

کتاب انتظارات بشر از دین نوشته حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای عبدالحسین خسروپناه توسط مرکز نشر آثار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی‏در سال 1382 به چاپ رسیده است. هر چند ناشر محترم در پیشگفتار دو صفحه‏ای خود، کتاب را با جملاتی از قبیل «مسیحیت و کلیسای سراپا ضعف و تحریف و انحراف» و «عده‏ای خودباخته» آراسته است که خواننده معمولاً انتظار ندارد در یک پژوهش علمی‏ با چنین موضعی روبه رو شود، ولی توضیحات...

متن کامل

معرفی و نقد کتاب

این مقاله فاقد چکیده می​باشد.

متن کامل

معرفی و نقد کتاب

- گیتاشناسی ایران، جلد اول، کوه ها و کوهنامه ایران در جمع آوری اطلاعات لازم برای تدوین کتاب کوه ها و کوهنامه ایران آقای مهندس جعفری صرف نظر از مراجع معمولی کلیه فرهنگ های جغرافیایی و هم چنین نقشه­ های موجود ایران را در اختیار داشته و از آنها بهره برده است و بطوریکه خود اظهار داشته، درصد حجم کار را یادداشت های شخصی او بوجود آورده است.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 20  شماره 4

صفحات  199- 215

تاریخ انتشار 2020-06-21

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023